Phytotherapie / kruidentherapie

Fytotherapie: geneeskunde met behulp van plantaardige geneesmiddelen

Fytotherapie betekent genezen met behulp van plantaardige geneesmiddelen. De geneeskrachtige werking van een plant berust op de stoffen die er in een bepaalde hoeveelheid en combinatie in voorkomen en waarvan gebleken is dat ze een genezend effect hebben op het zieke organisme.

Werking:

Plantaardige geneesmiddelen bevatten inhoudsstoffen die een specifieke invloed hebben op organen of lichaamsprocessen. Ze kunnen eigenschappen hebben als: bloeddrukverlagend, galdrijvend, hoestdempend, kalmerend, koortswerend, pijnstillend, weerstand verhogend en wondhelend. Hun indicatieterrein is dus relatief mal, dat wil zeggen: elk middel wordt voor een beperkt aantal aandoeningen voorgeschreven; dit in tegenstelling tot homeopathische geneesmiddelen, die voor vele een zeer uiteenlopende aandoeningen kunnen worden toegepast.

Empirie:

Empire is een vorm van wetenschap waarbij resultaten proefondervindelijk worden vastgesteld. Deze term is van toepassing op de volksgeneeskunde. In de loop der jaren is er door intensieve studie over de gehele wereld veel bekend geworden over de inhoudsstoffen van geneeskrachtige planten. Daarbij is dankbaar gebruik gemaakt van de kennis en ervaring van vele natuurvolken en al datgene wat dichter om ons heen werd vergaard in de volksgeneeskunde.

Onderzoek:

Er bestaan naar schatting zo’n 260.000 plantensoorten. Rond de 3.000 daarvan zijn op geneeskrachtige eigenschappen onderzocht. De Fytotherapie maakt thans gebruik van zo’n 300 soorten. Voor wetenschappelijke onderzoekers ligt er dus nog een groot terrein braak voor het onderzoek naar de werking van reeds eeuwenlang met succes toegepaste geneeskrachtige planten.

Voordelen:

Plantaardige geneesmiddelen bevatten geen natuurvreemde stoffen. Bijna nooit is de werkzaamheid van een geneeskrachtige plant toe te schrijven aan de aanwezigheid van een enkele werkzame stof. Meestal gaat het om een ingewikkeld mengsel van inhoudsstoffen. Ogenschijnlijk minder belangrijke stoffen, zoals ballaststoffen, kunnen de werking versterken, verzwakken of wijzingen, of de opname in het bloed bevorderen.

Professor Wagner, was van mening, dat het gebruik van de hele plant in plaats van een geïsoleerde inhoudsstof meestal de voorkeur verdient, omdat het over het algemeen geen of weinig bijwerkingen heeft. Omdat plantaardige geneesmiddelen relatief veilig zijn, zijn ze ook zeer geschikt om toe te passen bij kleine kinderen en baby’s. ze kunnen met name een rol spelen bij het ontwikkelen van de eigen weerstand tegen ziekteverwekkers.

“baat het niet, dan schaadt het niet?”

Natuurlijk is niet alles wat uit de natuur komt ongevaarlijk. Denk alleen maar aan de giftige planten en paddenstoelen. De plantaardige geneesmiddelen die voor betrouwbare fabrikanten worden gemaakt, zijn veilig wanneer ze volgens voorschrift worden gebruikt. Waar nodig bevat de verpakking of de bijsluiter een waarschuwing, bijvoorbeeld: “alleen voor uitwendig gebruik”.

neem gerust contact met ons op

* Deze velden zijn verplicht. Wanneer u mijn website bezoekt en uw naam, e-mailadres e.d. invult , dan heeft u bij Uw privacy gelezen waarvoor deze persoonsgegevens zijn en wat ik ermee doe.

Tijdelijk gesloten

De praktijk is tijdelijk gesloten.

Contactgegevens

T. M. J. Schot

Spoorlaan 10

3931 GB Woudenberg